T/S AMSTERDAM.

Byggd 1950 av John Brown & Co, Clydebank, Skottland.

Varvsnummer. 659.

Dimensioner. 109,98 x 15,91 x 7,74 m.

Brt/ Dwt. 5092/ 1113.

Maskineri. Fyra John Brown & Co ångturbiner.

Effekt. 8952 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 675.

Efter ombyggnad. 480.

Hyttplatser. 675.

Efter ombyggnad. 480.

IMO. 5015440.

1950 01 19. Sjösatt.

Levererades i maj 1950 till British Transport Commission, Eastern Region, London, England. (British Railway).

1950 06 10. Insatt mellan Harwich - Hoek van Holland.

1954. Ombyggd till två klass fartyg.

1968 11 07. Sista dagen i trafik mellan Harwich - Hoek van Holland. Därefter upplagd.

1969 05 01. Såld till Claxton Ltd., Hamilton, Bermuda (Chandris Lines). Avgick Harwich mot Pireus för ombyggnad till kryssningsfartyg.

1969 05 09. Ankom Pireus. Blir upplagd.

1970 05 13. Registrerad för Universal Carriers S.A., Panama. Omdöpt till FIORITA.

1970. Insatt i kryssningstrafik runt Medelhavet med utgångshamn Venedig.

1974. Registrerad för Armadores Fiorita S.A., Pireus, Grekland.

1977 10. Upplagd.

1978 04 03. Avgick Pireus mot Norge för att tjänstgöra som logementsfartyg vid Akers Mek. Verksted., Oslo.

1979 05 09. Utchartrad till Strand Holidays och insatt på kryssningar från Venedig.

1983 03. Upplagd i Pireus.

1983 03. Såld till Sommerland Handels GmbH, Tyskland.

1983 03. Såld till Ef-Em Handels GmbH, München, Tyskland.

1983 04 05. Såld till Tur Oren Turizm Isletmcilik ve Yatirim A.S., Istanbul, Turkiet. Upplagd som hotellfartyg i Kas, Turkiet.

1983 08. Upplagd i Fethiye, Turkiet.

1987 01 27. Under en storm så slet sig fartyget från sina förtöjningar och sjönk efter grundkänning i grunt vatten.

T/S AMSTERDAM.

T/S FIORITA.

Tillbaka till British Rail.

© 2021 faktaomfartyg.